top of page

Algemene voorwaarden

​

Artikel 1 – Definities

1. De onderneming: Asbestattesten Vlaanderen BV, gelegen te Vissersstraat 74, 2840 Rumst met inschrijving in de KBO onder nummer 0800 325 422

2. De klant: iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon met wie een overeenkomst is aangegaan. Als de klant een gevolmachtigde is, verklaart de gevolmachtigde met deze ondertekening op eer een contract te hebben met de eigenaar van het pand waarover de volmacht wordt toegekend.

3. Producten of diensten: alle goederen of diensten die de klant kan aankopen bij de onderneming.

4. Bestelbon: de schriftelijke bevestiging van de bestelling die de klant plaatst conform de vormvereisten bepaald door de onderneming.

5. Wet van augustus 2002: de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties (B.S. 07.08.2002).

 

Artikel 2 – Toepasselijkheid

1. Deze algemene voorwaarden zijn steeds van toepassing op iedere offerte, aanbieding, bestelling en koop of verkoop van producten en/of diensten tussen de klant en Asbestattesten Vlaanderen BV, met maatschappelijke zetel te 2840 Rumst, Vissersstraat 74 en met de inschrijving in het KBO onder nummer 0800.325.422.

2. De onderneming stelt de algemene voorwaarden ter beschikking op de achterzijde van zowel de factuur als de bestelbon.

3. Door de aanvaarding van de offerte, bestelling, factuur of enig ander document erkent en aanvaardt de klant deze algemene voorwaarden. Afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn enkel mogelijk indien deze schriftelijk door de onderneming bevestigd zijn. De algemene voorwaarden van de onderneming hebben steeds voorrang op de algemene voorwaarden van de klant tenzij dit uitdrukkelijk en schriftelijk anders bepaald werd door de onderneming.

4. De onderneming behoudt zich het recht om de algemene voorwaarden te allen tijde te wijzigen of een nieuwe versie te publiceren op een nieuwe bestelbon, factuur of op haar website. Elke nieuwe bestelling die de klant na wijziging van de algemene voorwaarden impliceert de volledige aanvaarding van de nieuwe algemene voorwaarden.

5. Indien de onderneming gedurende een bepaalde  tijd en al dan niet impliciet afwijkt van deze algemene voorwaarden, doet dit geen enkel afbreuk aan haar recht om alsnog een directe en strikte naleving van deze algemene voorwaarden op te leggen.

 

Artikel 3 – Aanbod en prijzen

1. Elke offerte opgemaakt door de onderneming heeft een standaard geldigheidsduur van 30 dagen behoudens dit anders uitdrukkelijk vermeld wordt op het document.

2. De meegedeelde prijzen door de onderneming worden steeds uitgedrukt in EURO tenzij hier uitdrukkelijk van wordt afgeweken. Elke aanpassing van het BTW-percentage in de periode tussen de bestelling en de levering van goederen en/of diensten valt ten laste van de klant. De facturatie gebeurd steeds tegen de prijzen en voorwaarden die van kracht waren op het moment van de aanvaarding van de bestelling.

3. De onderneming is niet gebonden door prijsvermeldingen die duidelijk foutief zijn, zoals bijvoorbeeld bij taal-en drukfouten. De klant kan geen rechten ontlenen aan foutieve prijzen.

 

Artikel 4 – Bestelling

1. Elke bestelling zal door de onderneming bevestigd worden door de opmaak van een bestelbon die door de klant ondertekend dient te worden.

2. De klant wordt als de enige verantwoordelijk gesteld  voor de bestelling en de betaling van de geleverde goederen en/of diensten.

 

Artikel 5– Annulering of wijziging van een bestelling

1. De onderneming heeft het recht een annuleringsvergoeding aan te rekenen aan de klant bij annulatie van de bestelling. De verschuldigde vergoeding is gelijk aan 30% van de overeengekomen prijs met een minimum van 175 EUR ex BTW.

2. Tot 48 uur voor aanvang van de afspraak behoudt de klant zich het recht een afspraak kosteloos en uitdrukkelijk te verplaatsen naar een ander tijdstip in overeenstemming met de onderneming. Bij laattijdige wijzigingen heeft de onderneming het recht een bijkomende vergoeding van 60 EUR ex BTW op het factuurbedrag in rekening te brengen.

 

Artikel 6 – Levering en conformiteit

1. Indien de producten en/of diensten om een of andere reden niet in overeenstemming zouden zijn met de bestelling van de klant, of gebreken zouden vertonen, dient de klant dit binnen de 8 werkdagen op schriftelijke wijze mede te delen aan de onderneming. Na overschrijding van deze termijn wordt de klant geacht de levering onvoorwaardelijk en definitief te hebben aanvaard. De bewijslast voor dit protest ligt uitsluitend bij de klant.

2. Wanneer de onderneming belet wordt om één van haar diensten beschreven in de overeenkomst, uit te voeren of af te werken omwille van eender welke gebeurtenis buiten haar wil zal de klant gecontacteerd worden door de onderneming teneinde een nieuwe afspraak vast te leggen.

3. Alle leveringstermijnen worden slechts ter indicatie opgegeven. De onderneming gaat een middelenverbintenis aan met de klant. In geval van vertraging of laattijdige oplevering zal dit de klant geenzins een recht geven in de vorm van schadevergoeding, noch een vermindering van de prijs.

 

Artikel 7 – Factuur en betaling

1. De prijs voor onze goederen en/of diensten wordt gefactureerd volgens de prijsbepalingen die terug te vinden zijn op de bestelbon opgemaakt door de onderneming.

2. Op het ogenblik dat de klant de bestelling plaatst, brengt de onderneming het totaal verschuldigd factuurbedrag in rekening. Dit bedrag is na het ontvangen van de factuur verschuldigd en betaalbaar door de klant.

3. De vermelde prijzen op de bestelbon kunnen steeds aangepast worden indien de klant bijkomende onderzoeken wenst die afwijken van de vooropgestelde opdracht of indien de klant onvolledige of onjuiste inlichting had verschaft.

4. Tenzij de factuur dit anders vermeldt, is de factuur binnen de 14 kalenderdagen na factuurdatum verschuldigd en betaalbaar op het rekeningnummer van de onderneming met IBAN BE71 7350 6460 0469. De klant vermeld steeds het factuurnummer bij de overschrijving van het verschuldigde bedrag.

5. De facturen moeten uitsluitend en persoonlijk aan de onderneming betaald worden. Bijgevolg kan het nooit zo zijn dat de onderneming de betaling bij derden moet opvragen.

6. De verslagen en / of attesten worden naar de klant verstuurd zodra de onderneming de volledige betaling ontvangen heeft.

7. Elke betwisting van de factuur dient binnen de 8 werkdagen na ontvangst van de factuur per aangetekend schrijven of e-mail aan de onderneming kenbaar gemaakt te worden op straffe van onontvankelijkheid.

8. Elk (geheel of gedeeltelijk) onbetaald bedrag op de vervaldatum zal automatisch, van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling vermeerderd worden met:

a) Een inningsvergoeding van 10 % van het verschuldigde bedrag met een minimum van 40 EUR ex BTW.

b) Een verwijlintrest gelijk aan 1% per maand te rekenen vanaf de vervaldag van de factuur tot aan de dag waarop de integrale betaling ontvangen werd door de onderneming.

c) Een vergoeding van 10 EUR wordt aangerekend per aangetekende brief, evenals een vergoeding van 50,00 EUR per ingebrekestelling.

9. Bij niet betaling van de factuur kan de onderneming de diensten van een incassobureau inschakelen.

10. De niet-betaling op de vervaldag van één enkele factuur, maakt het verschuldigde saldo van al de andere, zelfs niet vervallen facturen van rechtswege onmiddellijk opeisbaar.

11. Elke betaling zal worden toegerekend op de oudste openstaande factuur en de toegepaste aanmaningskosten ongeacht de vermelding bij de betaling.

12. Bij niet-betaling op de vervaldag behoudt de onderneming zich het recht verdere prestaties op te schorten tot na de integrale betaling van de achterstallige sommen. De klant kan hiervoor in geen geval aanspraak maken op enige compensatie.

13. In ieder geval van faillissement, betalingsproblemen, gerechtelijke reorganisatie en/ of andere gelijkaardige situaties, waaruit blijkt dat de klant financiële moeilijkheden heeft, zal de onderneming gerechtigd zijn om haar prestaties op te schorten en eventueel te ontbinden.

14. Elke wijziging van de situatie van de klant, zoals de verkoop of de inbreng van het volledige of gedeeltelijke vermogen, overlijden, handelingsonbekwaamheid, betalingsmoeilijkheden of staking van betalingen, vereffening van de goederen, gerechtelijke regeling, voorlopige opschorting van vervolgingen, faillissement of enige andere gelijkaardige procedure, de ontbinding of de verandering van rechtsvorm, zelfs na de gedeeltelijke uitvoering van de contracten of van de bestellingen, leidt tot de toepassing van dezelfde maatregelen als diegene die hierboven zijn voorzien voor niet- of laattijdige betaling.

15. Alle prestaties blijven eigendom van de onderneming tot op het moment van algehele betaling.

 

Artikel 8 – Aansprakelijkheid

1. De onderneming kan niet aansprakelijk gehouden worden in het kader van deze overeenkomst behoudens indien en in mate dat de exoneratie verboden wordt door de toepasselijke wet, en / of in geval van grove fout. In dat geval zal deze aansprakelijkheid beperkt blijven tot het directe nadeel. In geen geval zal de onderneming aangesproken kunnen worden voor indirecte schade of gevolgschade. In ieder geval van aansprakelijkheid zal de onderneming enkel aangesproken kunnen worden ten belope van maximaal het bedrag van de prijs van de desbetreffende dienst.

2. Mochten één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden onwettig, ongeldig of ontoepasbaar verklaard worden, dan zal dit de geldigheid en wettigheid van de andere bepalingen niet aantasten of verminderen. Voor wijzigingen of klachten betreffende de bestelling, kan de klant contact opnemen door te mailen naar info@asbestattesten-vlaanderen.be

 

Artikel 9 – Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank

1. De contractuele relatie tussen de onderneming en de klant wordt uitsluitend beheerst door Belgisch recht. Elk geschil valt onder de exclusieve bevoegdheid van de Nederlandstalige Rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement van Antwerpen.

 

Artikel 10 – Referentievermeldigen

1. De klant verklaart zich akkoord dat zijn naam en projectgegevens worden gebruikt voor communicatiedoeleinden.

 

Artikel 11 - Meerwerken en wijzigingen

1. De onderneming zal meerwerken en wijzigingen steeds uitvoeren aan een uurtarief van 80 EUR/ uur ex. BTW tenzij anders vermeld in de offerte. Dit uurtarief is ook geldig voor bijkomende verplaatsingen of wachttijden die niet veroorzaakt zijn door de onderneming en niet in het kader van de oorspronkelijke opdracht. De verrekening van dit tarief gebeurd per blok van 15 minuten.

 

Artikel 12 – Uitvoeringsmodaliteiten

1. Het asbestattest wordt uiterlijk 2 weken na uitvoering van het inspectiebezoek en betaling van de factuur opgeleverd aan de klant en / of opdrachtgever. Eventuele vertragingen ten gevolge van overmacht bij de onderneming of bij één van haar partners kunnen niet op de onderneming verhaald worden.

2. De eigenaar of klant dient tijdens de inspectie de nodige begeleiding te voorzien teneinde de toegang van alle te inspecteren ruimtes/ installaties te kunnen garanderen. Indien er kortetermijnonderzoeksbeperkingen zijn, kan de opdrachthouder de asbestinventaris (asbestattest) niet finaliseren vooraleer de klant deze beperking heeft opgelost en de deskundige de betrokken ruimtes of materialen heeft kunnen onderzoeken. In dat geval zal 123,97 EUR ex. BTW in rekening worden gebracht per bijkomend plaatsbezoek. Onder kortetermijnonderzoeksbeperkingen vallen beperkingen van die aard dat ze makkelijk en tegen een redelijke kostprijs verholpen kunnen worden. (bv. slotvaste toegangspoort, -deur of –luik, materiaal in opslag,…). Bij twijfel dient de klant op voorhand contact op te nemen met de onderneming.

3. De klant voorziet voldoende licht zodat de inspectie van het perceel grondig en volledig uitgevoerd kan worden.

4. Conform het inspectieprotocol van OVAM zal de deskundige staalnames uitvoeren. Indien de klant dit niet wenst dient dit uitdrukkelijk en schriftelijk gemeld te worden aan de deskundige. Asbestverdachte materialen zullen dan standaard als asbesthoudend opgenomen worden.

5. Gebouwen en constructies dienen steeds vlot toegankelijk en veilig besteedbaar te zijn. De deskundige heeft het recht de inspectie van een gebouw(deel) te weigeren indien niet aan deze voorwaarden voldaan is.

6. Het rapport / attest wordt digitaal afgeleverd in PDF en is opgesteld in het Nederlands.

7. Eventuele kosten verbonden aan het opvragen van informatie bij derden is niet inbegrepen in de prijs en zal aan de klant doorgerekend worden.

8. De deskundige zal bij monstername de nodige persoonlijke beschermingsmiddelen dragen en dient alleen te zijn in de zone waar het monster genomen wordt.

Contact

Asbestattesten Vlaanderen BV

Zijpstraat 15

2570 Duffel

​

T: +32 (0)4 99 20 63 96​

E: info@asbestattesten-vlaanderen.be

BTW: BE 0800.325.422

Bedankt voor uw bericht!

bottom of page