

Heb ik een asbestattest nodig?
Een asbestattest is steeds verplicht bij de overdracht onder levenden (bv. verkoop of schenking) van een toegankelijke constructie met bouwjaar vóór 2001 en met een gecumuleerde oppervlakte van minimum 20 vierkante meter. Opgelet: indien de oppervlakte kleiner is dan 20 vierkante meter maar de constructie wel deel uitmaakt van een groter geheel, dient er eveneens een asbestattest opgemaakt te worden. Voorbeelden hiervan zijn een garagebox die deel uitmaakt van een garageboxencomplex, of een studentenkamer. Bij een erfenis of onteigening is er geen asbestattest vereist.
​
In bijzondere gevallen is het mogelijk dat er meerdere asbestattesten vereist zijn:
- Zo mag één asbestattest bijvoorbeeld nooit meer dan één wooneenheid bevatten.
- Het inspectiegebied mag verder nooit groter zijn dan het onderwerp van de overdracht (bv. indien u uw woning en garagebox afzonderlijk wenst te verkopen, dienen hiervoor twee afzonderlijke asbestattesten opgemaakt te worden);
- De constructies moeten zich op dezelfde - of op een aanpalend - perceel bevinden.
Concreet betekent dit dat een appartement en garagebox enkel samen opgenomen mogen worden indien deze samen verkocht worden en ze bijkomend op hetzelfde - of op een aangrenzend - perceel gelegen zijn.
Ook voor andere constructietypes bestaan er uitzonderingen. Bij vragen kan u ons altijd vrijblijvend contacteren.

Wat is het asbestattest?
Het asbestattest werd in het leven geroepen om de Vlaamse burgers beter te informeren over, en te beschermen tegen, de gevaren van asbest. In de meeste gevallen is bij een overdracht (bv. verkoop of schenking) van toegankelijke constructies met een bouwjaar van vóór 2001 een asbestattest vereist. Het asbestattest informeert de eigenaar of potentiële koper over het gebruik en de risico's van asbest in de desbetreffende constructie. Tijdens het onderzoek zal de asbestdeskundige een nauwkeurige inspectie uitvoeren van het onderzoeksgebied. Deze inspectie vindt plaats op basis van een expertise en bewijsstukken en zal in vele gevallen aangevuld worden met monsternames die door een erkend labo onderzocht dienen te worden.
Na verwerking van deze gegevens zal een gedetailleerd verlag opgemaakt worden betreffende het asbestgebruik in het geïnspecteerde gebied. Hiermee kan de opdrachtgever verder aan de slag: Bij verkoop of schenking van een onroerend goed dient men namelijk het asbestattest voor te leggen op het moment dat het compromis ondertekend wordt.
Maak vandaag een afspraak voor uw asbestattest en bouw zo mee aan een veiligere toekomst. Samen verslaan we het asbestbeest!